tisdag 21 juli 2015

hugga ved - hur jag gör

Hugga ved är kul - bra träning:)

Det här är mina tips:

1/ Starten -

  • ha en bra hög huggkubbe, höfthöjd, dvs mycket högre än vad man ser på TV, ju hårdare trä desto bättre.
  • ha en bra liten kort yxa, dvs ingen stor tung lång yxa. Den behöver inte vara så vass, dess viktigast funktion vid vedklyvning är att vara en kil
  • lagra den uppsågade ohuggna veden först, lite olika för olika trädslag men ett tag behöver allt ligga, jag brukar vänta ett år innan jag klyver veden. Björk kan dock bli väldigt hård om den ligger länge.

2/ "Läs" trädet du ska klyva, jobba med att får hjälp av eventuell sprickor, undvik kvistar, ha kvistarna nedåt om det går. Ju bättre du lär dig läsa veden, desto lättare kommer det bli att klyva veden

3/ Första hugget - du ska inte försöka klyva hela klabben med ett slag. Första hugget är bara för att etablera yxan bra, på ett bra ställe och fast i kubben. Tänk schack, man försöker inte göra schackmatt i först draget


4/ Andra hugget, när yxan är fast i kubben på ett bra ställe, använd fysikens lagar och slå yxan upp och ned i huggkubben, med det du ska klyva över yxan.


Då får du maximal kraft i slaget och oftast delas kubben i två delar när du smäller yxan i huggkubben.

5/ Säkerheten - bra skor, stå stadigt, håll inte på för länge så att du blir för trött i armar och koncentration. Jag har huggit mig i foten en gång, klantigt, fick sy massa stygn. Då bröt jag mot tre regler - högg i träskor, stod ostadigt och hade hållit på så länge att jag var trött och slarvig.


Sen är det dags att stapla, jag staplar ute, i en ved cirkel, luftigt och fritt. Man behöver inte täcka veden, den torkar ändå. Ved tål regn och torkar ändå.
Veden får ligga ute och torka ett år, till nästa sommar, sen lägger jag in den i vedboden så är den perfekt att använda till vintern

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar