torsdag 1 augusti 2013

Bröd med seg och knaprig skorpa

Det här brödet är superenkelt och får en härlig skorpa! Tricket är att degen ska jäsa riktigt länge.


Ingredienser:
7 dl kallt vatten
1 pkt jäst (50 gr)
2 tsk salt
4 msk olivolja
15-16 dl vetemjöl

Lös upp jästen i lite av vattnet. Häll i resten av vattnet, salt, olivolja och ca 10 dl av mjölet. Rör om och blanda i mer mjöl eftersom. Degen ska bli lite seg och blank men ganska lös (den är alldeles för kladdig för att knåda med händerna).

Låt degen jäsa länge i bunken, minst 3 timmar. Varje gång den börjar välla över kanten på bunken motar du ner den igen. Jag brukar låta degen stå och jäsa hela dagen eller eftermiddagen. På kvällen klickar du ut degen i 12 "bullar" på en plåt med bakplåtspapper. Låt bullarna stå framme i ca 15 min och ställ sedan in hela plåten i kylen eller annat svalt ställe. Nästa dag sätter du ugnen på 250 grader. Ta ut plåten ur kylen och låt den stå framme i ca 15 min. Grädda i 250 grader i 8 min. Sänk sedan värnen till 200 grader och grädda i 12 min till. Låt svalna en stund på galler. Täck inte över brödbullarna.

Om du ska äta brödet senare så låt dem ligga kvar på gallret utan bakduk. Det som inte går åt samma dag kan frysas in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar